Hur många timmar på ett år egentligen

Hur många timmar på ett år egentligen

Sofia Bergström
Sofia Bergström
4 december 2025·
2 min

Hur många timmar på ett år lägger vi egentligen på talkshows? Om du tittar på Skavlan, Nyhetsmorgon eller en podd med intervjuer, bidrar du till en enorm mängd tittartimmar. Svenskar spenderar i genomsnitt två timmar per dag framför tv:n - det blir ungefär 730 timmar årligen. Lägg till poddar, streaming och digitalt innehål, så når vi över 2500 timmar mediekonsumtion totalt per år (ganska mycket faktiskt).

Så mycket tid lägger vi på talkshows

De traditionella tv-programmen når ofta äldre målgrupper hårdast. En pensionär kan lätt titta två till tre timmar talkshow dagligen - det motsvarar 730 till 1100 timmar per år. Unga mellan 15 och 29 år tittar bara 14 till 18 minuter på linjär tv dagligen.

Men här kommer grejen: talkshows finns överallt nu. På SVT Play hittar du arkiv från gamla program. YouTube-kanaler sprider klipp från Skavlan. Poddar med intervjuformat växer snabbt bland yngre lyssnare. Spotify och andra podappar erbjuder hundratals timmar talkshow-innehål.

Räkna själv: tittar du en timme talkshow varje dag blir det 365 timmar på tolv månader Lyssnar du dessutom på en podd med talkshow-format två gånger i veckan? Då landar du på över 400 timmar årligen utan att det känns mycket.

Varför konsumtionen skiljer sig åt

Ålder spelar största rollen. Äldre föredrar traditionell tv-titning på fasta tider. SVT och TV4 sänder talkshows som Nyhetsmorgon och Fredrik Skavlan under etablerade sendningscheman. Det passar pensionärer och människor som är hemma på dagen.

Yngre väljer helt andra vägar (och det är ju logiskt). De scrollar förbi talkshow-klipp på Instagram. De laddar ner poddar med författare eller komiker. De streimar intervjuer när de själva vill - på vägen till jobbet, under träningen eller innan de somnar.

Plattformarna förändras också. Netflix erbjuder specialformat med talkshow-liknande innehål. YouTube är en gigantisk distributionskanal för både gamla SVT-program och nya oberoende skapare. Podappar som Acast och Spotify tjänar miljoner på talkshow-poddarna.

Det handlar inte om att ungdomar inte vill ha talkshows. De vill bara ha det på sitt sätt, när de själva bestämmer. Äldre och yngre konsumerar samma format - bara på helt olika sätt och platser.